Blogg | Städa Effektivt

Blogg

Städa kontor – är det svårt?

13 aug 2018

Rengöra företagets olika rum

Beroende på vad för slags verksamhet företaget ägnar sig åt, ser också städningen annorlunda ut. Handlar det om städning på ett dagis eller skola, är det egentligen mycket viktigare att man är noggrann med städningen där barn rör sig i skolan eller i dagisets olika rum. Jämför man det med att städa på en lagerlokal, så inser man skillnaden.

Barn är mycket närmare golvet och leksaker, bord och stolar, än vad lagerarbetarna är, som mest rör sig över golvet. På dagis och skolor får man nästan vara beredd att göra rent väggar och framför allt golv, där barnen vistas mycket. Här är toaletterna mycket viktiga, då många barn inte vill använda smutsiga toaletter utan håller sig hela dagarna tills de kommer hem, vilket inte är hälsosamt alls för barnen.

Rengöra kundtoaletter

Här är det viktigt att vara noggrann och rengöra ordentligt. De ska rengöras helst varje dag. Många besöker antagligen kundtoaletten och det gör dem extra känsliga för smuts. Hur många gånger har man inte sett offentliga kundtoaletter som är allt annat än fräscha?

Personalkontoret

  • Torka av skrivbord: använd en ren trasa och rengöringsmedel
  • Töm papperskorgar: lägg i en ny soppåse när du tömt papperskorgen
  • Torka sedan rent golvet med en mopp: spraya på rengöringsmedel på moppen, byt när den är smutsig

Rengöra personalens kök eller pentry

  • Rengör diskhon och diskbänk med en ren trasa och rengöringsmedel.
  • Torka rent på spisen, ugnen och mikrovågsugnen: spraya på spisen med rengöringsmedel. Torka sedan spisen. Spraya inuti mikrovågsugnen, torka sedan inuti och utanpå mikrovågsugnen.
  • Töm sopkorgen och lägg i en ny soppåse.
  • Torka även rent matbord med en ren trasa och rengöringsmedel.
  • Torka rent golv med mopp: spraya på rengöringsmedel på moppen, byt när den är smutsig

Rengöra personalens toaletter

  • Rengör först toalettstolen och toaringen: spruta på rengöringsmedel i toalettstolen i på toaringen. Lyft på toaringen och torka rent hela toaringen. Häll medel i stolen, borsta rent i toastolen.
  • Rengör handfat: torka rent i hela handfatet med rengöringsmedel.
  • Rengör spegeln: spraya på fönsterrent på spegeln. Rengör med en mjuk trasa, torka torrt med ett papper.
  • Fylla på toapapper och handdukspapper: handduksbehållaren brukar var låst med en liten nyckel som du bör ha tillgång till för att kunna fylla på pappershanddukar.
  • Töm papperskorgarna: lägg i en ny soppåse efteråt.
  • Torka rent golv med en golvmopp: spraya på rengöringsmedel på golvmoppen, byt sedan när den är för smutsig.

Tycker du att det blev mycket – kanske för mycket för att företaget ska anställa en städare för att göra? Då kan det vara en bra idé att bara köpa in en sådan tjänst av ett bolag som erbjuder kontorsstädning. Arbetar man i Göteborg har man 100-tals städföretag att välja mellan som kan erbjuda kontorsstädning i Göteborg. Välj då ett mijövänligt städbolag och som har juste anställningar för sina medarbetare. Då kan du sälv ha rent samvete.

Sätt att flyttstäda som inte tar andan ur dig

12 jul 2018

Ska du flytta? Det är både roligt och jobbigt att flytta. Det brukar ibland vara lika roligt som det är jobbigt att flytta. Och i flytten gäller det att så många saker klaffar; bostaden ska vara tom när du flyttar in. Du måste betala hyra eller föreningsavgift och slippa stå med dubbla avgifter eller hyror när du flyttar. Själv ska du flytta ur ett helt hem, vilket inte brukar vara det lättaste. Om bostaden du ska flytta in i behöver renoveras, kan det vara en bra idé att göra det innan du flyttar in, när bostaden är tom och du slipper skräp och annat bland dina saker och möbler. Då gäller det att de som bott i din kommande bostad har flyttat ut.

Många fina bostäder att flytta in i Västerås

Som tur är det inte bara tråkigt att flytta. Den positiva delen är oftast den nya bostaden. Kanske du flyttar till något större, finare och bättre? Då finns det många roliga inslag i en kommande flytt. Flyttar du i Västerås, finns det många fina bostäder. En snabb sökning på hemnet.se visar många fina hus i väldigt olika prisklasser; allt från 10 miljoner klassen in vid Mälaren till radhus i 1,5 miljoner klassen. Har man bara en fast inkomst är det inte omöjligt att få tag i ett fint hus i Västerås.

Städa lagom mycket varje dag

Att flytta innebär ju inte bara att flytta ens saker och möbler. Det gäller framför allt att städa ur den gamla bostaden så att nästa som ska flytta in, också tycker det är roligt att flytta in i din gamla bostaden. Då gäller helt enkelt att städa och rengöra allt som finns mellan bostadens fyra väggar och tak. Det kan blir väldigt mycket att göra och kännas omöjligt om man inte tar en sak i sänder.

Städa ett rum i taget

Säg att du har en vecka på dig att städa, då kan du ta ett rum i taget och sista dagen ta en ytlig städning. Säg att du börjar med ett sovrum i taget. Ofta brukar det vara lättast att packa sina saker i sovrummet. Där finns inte så många saker som du inte klarar dig utan. De flesta kläder klarar man sig utan, åtminstone under några dagar. De kläder du behöver de sista dagarna som du bor i din bostad kan du packa i en särskild väska, plus alla personliga hygienartiklar; tandborste, handduk, shampo och tvål. Börja då med ett sovrum i taget. Ett om dagen.

Kom ihåg varje liten detalj

Sedan när du har städat undan alla saker i sovrummen och rengjort ventiler, garderober, element, dörr- och golvlister, fönster och fönsterbrädor och dörrar kan du rengöra hall och vardagsrum. Där städar du väggarna, fönster, element, golv- och dörrlister, dörrar, dörrkarmar, ventiler och alla vägguttag. Glöm inte att plocka ner belysning och lampor och rengör dem innan du packar ner dem, eller så lämnar du kvar dem. Lämnar du kvar dem, kom ihåg att rengöra dem innan. Sedan kan du rengöra köket; fönster, köksskåp, luckor, arbets- och diskbänk, köksfläkten, spis, mikrovågsugn och vanliga ugnen, vitvaror blandare, fönsterbräda och lampor.

Ta badrum sist

Till sist tar du badrummet. Där rengör du toalettstol, handfat, dusch, golvbrunn, badkar, fönster, ventiler, handdukstorkare, spegel och badrumsskåp. När du har flyttat bort alla saker, är det sedan bara att torka rent med en fuktad trasa och rengöringsmedel en sista gång. Tyckte du det där var för mycket? Gillar du inte att flyttstäda är du inte ensam om det. Många anlitar flyttstädning i Västerås, och blir på bättre humör och får mer energi till själva flytten.

Rätt ledarskap ger resultat

7 jul 2018

Få branscher är så pass baktalade som städbranschen. Dels så handlar det om att städning och yrket städare ses som ett arbete som vem som helst kan göra och dels så handlar det om att städtjänster i sig anses som “ fula “ att använda sig av. Det senare är något som håller på att förändras då fler väljer att använda sig av det avdrag som är möjligt att nyttja för hushållsnära tjänster. Konkret så kan en familj i Stockholm anlita en städfirma för hemstädning och dra av halva kostnaden för arbetet på sin deklaration - detta då hemstädning ingår i det så kallade Rut-avdraget.

Tack vare att fler väljer att anlita en städfirma i sin vardag så har också statusen kommit att höjas för de som arbetar inom branschen. Kraven ökar från kunderna och fler inser att det krävs professionalism även då det kommer till städning. Det är bra och ytterligare en fördel som kommit som en följd av denna skattereduktion. Överlag så har städbranschen kommit att bli mer professionell än tidigare - med det finns fortfarande mycket kvar att göra.

Tyvärr finns det fortfarande företag som ser sina anställda som förbrukningsvaror snarare än som leverantörer av en specifik tjänst och produkt. Detta förklaras av orimliga krav på övertid, usla villkor, avsaknad av kollektivavtal och av dåliga löner i stort.

Kort sagt: ett dåligt ledarskap som leder till uppsägningar, nyrekryteringar och - i slutändan - färre kunder. Av förklarliga skäl: en kund anlitar företaget en gång, får ett undermåligt arbete utfört och väljer bort företaget i framtiden. Det går bara att locka med lägre priser till en viss gräns; någonstans måste också en högkvalitativ tjänst levereras.

Vi skulle säga att ett bristande ledarskap är en stor del av förklaringen till varför så många företag i städbranschen inte klarar av att leverera det kunderna förväntar sig - och betalar för.

En ledarskapsutbildning ger fler nycklar

Det finns en logisk förklaring till varför det ser ut som det gör. Hur ska man kunna leda en grupp om man saknar utbildning för att göra så? Ledarskap är ingenting man föds med, det handlar om att träna och hela tiden lära sig nya saker. Du kanske ser dig själv som en god ledare - en chef som de anställda lutar sig mot och litar på - men i verkligheten så är din ledarstil någonting som de bara vill slippa.

Lönen och avtalen är en sak som påverkar, men likaså så spelar ditt bemötande, din förmåga att hålla ihop en grupp och ditt ledarskap en stor roll. Som inom alla andra branscher och hur man utvecklas till en ledare där så kan en ledarskapsutbildning vara lösningen även för dig som företagare inom städbranschen i Stockholm.

En ledarskapsutbildning tar ungefär ett år att genomföra - ett år där man får lära sig vilka nycklar som krävs för att dyrka upp låsen i syfte att skapa en arbetsgrupp som trivs och som är villiga att ta det extra steget. Det är definitivt något att överväga. För dig som kund - om du är i behov av exempelvis hemstädning - så är den här frågan något du ska eftersöka.

Tydligt ledarskap skapar bättre arbetsmiljöer

Om du står inför att anlita en städfirma i Stockholm och känner osäkerhet kring vilken du ska välja så är personalomsättning en punkt att titta närmare på. Ett företag som har samma personal - år ut och år in - är alltid att föredra framför motsatsen. Det tyder på att företagsledaren tar frågan om ledarskap på allvar och han/hon förmodligen har en relevant utbildning inom området att falla tillbaka på.

Inte minst blir frågan om personalomsättning viktig sett till din egen säkerhet. Du öppnar dörrarna till ditt eget hem, du ger fri passage till en okänd människa och det handlar således om en risk.

Om personen i fråga nyligen börjat som städare - finns då en risk för att någonting försvinner från ditt hem? Inte nödvändigtvis, men den är betydligt större än om städaren i fråga har arbetat inom samma företag under flera år och som i och med detta verkligen trivs inom sitt yrke och med företaget han/hon representerar.

Hyra eller köpa skurmaskin

18 jun 2018

Har du bara behov av en skurmaskin en enda dag är valet ganska enkelt – hyr den. Men om du behöver den vid flera olika tillfällen under ett år kommer snart tanken om det är bättre att köpa en. Vad som är bäst beror delvis på hur ofta den kommer att användas och vilken service som önskas. 

Skurmaskiner kan hyras hos flera olika företag. De mindre skurmaskinerna som ryms i en bil kan exempelvis hyras hos företag som specialiserat sig på städmaskiner men även på uthyrningsföretag med inriktning mot verktyg och maskiner. 

Se på längre periodhyra

Ofta blir priset betydligt lägre när man hyr längre period. Därmed kan det bli lite missvisande om man räknar på dagshyra. Ett företag kanske behöver skurmaskin varje måndag och tittar på vad det kostar per dag. Ett större företag i Stockholm tar ca 500 kr för de minsta modellerna. Det skulle alltså innebära 2000 kr på en månad. Men hyr man en månad kostar det istället 1500 kr. 

Man bör alltså se över vilka olika hyresperioder som kan vara aktuella för att sedan välja modell och tidsperiod som passar. 

Långtidshyra?

Det går även att långtidshyra skurmaskiner. Det betyder att man betalar en mindre summa varje månad under exempelvis 36 månader. Fördelen här är att man får all service som behövs. Skulle något behöva lagas är det bara att kontakta företaget som hyr ut maskinen varpå en ny istället levereras. 

Men blir det inte dyrare att hyra så lång tid? Nej, inte nödvändigtvis. Det beror helt på hur många år man brukar ha en skurmaskin innan uppdatering sker till nästa modell. Man kan därmed räkna på inköpspriset fördelat på ett visst antal år. Dessutom får man då även lägga till ett serviceavtal om man vill ha samma service som om skurmaskinen köptes.   

I vissa fall går det även att avbryta hyresavtalet så länge man ”byter upp sig”. Med andra ord att man byter från en mindre skurmaskin till en större när detta behov har uppstått. Man binder sig därmed inte till en exakt maskin men till en leverantör. Om detta är möjligt eller inte kan däremot variera mellan olika leverantörer. 

Om du, ur ett ekonomiskt perspektiv, bör hyra eller köpa beror alltså främst på hur ofta du kommer att använda maskinen. Men det handlar även om vilken service du vill ha gällande reparationer, underhåll och ersättningsmaskin vid eventuella fel. 

Nytt golv - hur sköter man det?

11 jun 2018

Vi har ofta en osviklig förmåga att glömma saker och ting. Har du skaffat någonting nytt så svär du förmodligen dyrt och heligt att du ska hålla den saken i ett gott skick. Vi kan säga att det handlar om en bil och att du sköter denna enligt konstens alla medel: du håller rent invändigt, du tvättar den regelbundet och du avsätter timmar på att bona och vaxa den. Just den bilen ska, till skillnad från den förra, alltid se ut att vara i nyskick.

Efter några veckor så börjar det med att du lämnar en kaffekopp i bilen, en kopp som därefter följs av några servetter som du fick med en korv som du köpt på macken. Sedan kommer en påse från McDonalds som du slänger på golvet vid passagerarsätet. Biltvätten besöker du allt mer sällan och slutligen så har du också exakt samma problem som du haft med din förra bil: du färdas i en soptipp på fyra hjul. Oförsvarligt? Kanske, men definitivt inte unikt. Vi människor - de flesta av oss - fungerar på det här sättet. Det är långt ifrån bra. Sköter man sina saker så håller de längre. Så enkelt är det.

Detta gäller såväl saker och föremål som renoveringar vi genomför i våra hem. Ett exempel på det senare gäller golv och skötseln av ett sådant. Vi kan säga att du nyligen fått ett fint trägolv lagt i ditt vardagsrum i Stockholm av en golvläggare. Det tidigare golvet hade stora fläckar, det fanns synliga sprickor, det hade börjat synas bubblor och på det stora hela så var det ett golv som förfulade din bostad - hur mycket du städade och hur mycket vatten du än använde så tappade golvet sin lyster direkt efteråt ändå.

Du hade först planer på att låta din golvläggare genomföra en golvslipning, men det visade sig vara omöjligt. Golven hade slipats för många gånger och din golvläggare hade, helt enkelt, inte möjlighet att erbjuda denna - annars väldigt bra - möjlighet. Läs mer om golvslipning här.

Nya golv således; frågan är hur du ska hantera dessa? Hur ska du sköta dina nya trägolv så att de inte går samma dystra öde tillmötes som dina förra golv? Du rådfrågar din golvläggare och han ger några värdefulla tips.

Tips för att bevara skönheten i trägolv

  • Vatten: Vi nämnde att du använt mycket vatten på dina gamla golv. Det var en del av felet och en stor del av förklaringen till varför fläckar syntes. Ettträgolv behöver ytterst sällan torkas av med vatten - det räcker ofta med dammsugning. Då golven väl behöver torkas av så ska moppen vara fuktig - den ska inte vara blöt. Nya trägolv är lite mer vattenresistenta, men för den saken skull så ska du inte överdriva mängden av vatten. Fuktigt mopp - inte blöt, det är tumregeln att följa.
  • Rengöringsmedel? Du behöver inga starka kemikalier då du väl ska torka av dina trägolv. Vanlig grönsåpa räcker.
  • Solljus: Precis som gällande allt annat så kan solen även bleka ett golv. Det gör att den del som ligger nära fönster kan bli ljusare och således skära sig mot den mörkare delen som ligger längre bort. Vid starkt solljus så kan du med fördel ha dina persienner neddragna.
  • Underhåll: Att ett golv nöts ut är inte så konstigt. Du går på det, du ställer tunga möbler på ytan och du kanske tappars saker som skadar ytan. Har du barn eller husdjur så blir slitaget ännu högre. Val av ytbehandling är viktigt och detsamma att anpassa valet efter slitaget i varje enskilt rum. I hall och kök kan man välja lack som skyddar bäst - även barnrummet kan inkluderas. I andra rum - vardagsrum och sovrum - kan man välja exempelvis olja som är en varmare, mer harmonisk ytbehandling. Låt en golvläggare applicera denna. Se även till att med viss regelbundenhet - om kanske var sjätte år - kontakta samma golvläggare frö en golvslipning.

Så slipper du skadedjur hemma

25 maj 2018

Det har skett en explosionsartad ökning av skadedjur i våra hem. Många kan skämmas över att de har det, men det är absolut inget att skämmas för, tvärtom. Vi har fått nya (för oss) skadedjur som annars brukar finnas i varmare länder, som kackerlackor. De är mycket svåra att bli av med och kan endast avlägsnas av sanitetsföretag som kommer och sprutar starka kemikalier i våra hem. Samma är det med vägglöss, som kommer med oss från våra resor i andra, varmare länder. De kryper in i våra resväskor och kommer hem den vägen. Sedan lever de loppan i våra väggar. De är ofarliga, men kan skapa väldigt obehag och är inte roligt att ha hemma.

Lättare att förebygga än bli av med

Som med mycket annat är det lättare att förebygga mot skadedjur i våra hem. Man kan ju även få hem mjölbaggar, tobaksbaggar och annat från livsmedelsaffärerna. En bra sak för att förebygga att man får dem att stanna hemma är att flytta över mjöl och annan livsmedel i egna burkar och byttor när man väl är hemma. Då får de inget fäste, eftersom de ofta kommer med hem i förpackningarna. Och dem slänger man sedan. Andra skadedjur är silverfiskar som gärna håller till i badrum och gillar fukt. Det bästa man kan göra är att vädra riktigt mycket i badrummet. 

Städa hemma förebygger mot skadedjur

Att regelbundet städa sitt hem är det bästa man kan göra för att skadedjuren inte ska trivas hemma. Har man ett heltidsarbete är städningen något som lägger sten på bördan. Då kan det vara en god idé att hellre anlita ett städföretag som gör hemstädningen än att gå med dåligt samvete medan dammråttorna samlar sig i hörnen och tvätten förblir otvättad i flera veckor. Bor man i Västerås, en mellanstor stad kan man anlita något av ungefär 10-tal städföretag som åtar sig hemstädning i Västerås.

Anlita rätt hemstädningsföretag

När du bestämmer dig för ett hemstädningsföretag i Västerås är det bra att be om offert innan du bestämmer dig, så att inte fakturan kommer som en överraskning. Du kan antingen be om hemstädning en gång i veckan, eller en storstädning en gång i månaden. Då blir i allt städat; skåpluckor och dörrar i köket, kyl och frysdörrar, disk- och arbetsbänkar och kaklet i köket. I badrummet frå man till och med golvbrunnen rengjord, rengjort toalettstol, handfat, badkar och kaklet i badrummet. I alla rum rengörs golv och garderober, golvlister, fönsterbrädor och element. Det är mycket värt för den som inte har tid att städa. Läs mer om ett företag som utför hemstädning i Västerås.

Hur fungerar städningen på er arbetsplats?

17 apr 2018

Om det finns en källa som bidrar till större irritation än någon annan på en arbetsplats så är det städning. Utebliven eller undermålig städning kan göra att onödig kraft läggs på detta, att man irriterar sig på- och anklagar varandra. Dessutom så har vi en klar hälsoaspekt också. Städas det inte regelbundet och bra - ja, då sprids baciller och bakterier för vinden och de anställda kan i och med detta bli mer mottagliga och således också drabbas av sjukdomar i onödan. Sjukdomar som i sin tur stoppar upp produktionen och som är dyra att betala för en arbetsgivare. Städning är viktigt - tro inget annat.

Här kan man se saken ur två stycken perspektiv - ert och städarens. Många väljer att direkt skylla på städaren om städningen är undermålig. I många fall så har man snarare sitt eget företag att skylla i detta - städaren gör så gott hen kan, men det handlar om att städningen sker vid för få tillfällen. Skulle företaget utöka antalet städdagar till tre snarare än två (som brukar vara normalt) så skulle också arbetsplatsen bli betydligt renare.

En balpress underlättar städningen

Det andra perspektivet - som alltså handlar om att det är “ert” fel handlar om följande: har ni gjort tillräckligt för att underlätta för städaren? Med -ert- menar vi, återigen, arbetsgivaren. Det går kanske inte att städa kliniskt om det finns en massa saker i vägen; bord, stolar, skor, klädhängare, muggar, tallrikar och - framförallt - sopor och återvinning.

Man kan inte begära att en städare ska kunna lyfta undan alla saker bara för att komma åt att städa. Här är det faktiskt ert ansvar att underlätta. Gällande just sopor och återvinning finns det effektiv verktyg att använda - något som fungerar även under arbetsdagen och underlättar vid denna också. Detta i form av en balpress.

Så fungerar en balpress

Vi kan säga att ni har en yta på er arbetsplats som blivit en mindre sopstation - det är där ni kastar in alla kartonger, all wellpapp och all övrig återvinning. Detta rum blir fullt nästan direkt och oavsett hur mycket ni hoppar och stampar på allt innan ni lägger in återvinningen så blir rummet smockfullt. och, det blir extremt svårt att frakta detta till sopstationen också.

En balpress är en maskin som med hjälp av hydraulik pressar ihop all typ av återvinning till mindre fyrkanter. Du stoppar in en kartong i ett fack, du trycker på en knapp och därefter så pressas soporna ihop. En väldigt bra lösning på ett problem som, för många företag, brukar vara gigantiskt. Det finns dessutom olika typer av pressar att välja mellan.

Att en balpress underlättar er arbetsdag och samtidigt ger ett bättre intryck är en viktig sak. För en kund, en affärspartner, en finansiär eller en annan typ av viktig besökare så är första intrycket ofta avgörande: genom en balpress så visar ni upp en bättre fasad och slipper hålla ett rum stängt enbart för att ni har återvinning i det. Och, att ni därigenom också får bättre utförd tack vare att städaren kommer åt allting; det är den bästa effekten av er investering i denna balpress.

Bästa sättet att städa är att göra lite hela tiden

7 apr 2018

Det bästa sättet att städa är att städa lite hela tiden. På det sättet blir det inte så mycket att städa när det väl är dags att städa hela sin bostad. Det är alltid lättare sagt än gjort. Ofta glömmer man bort att städa undan efter sig, eller att gå med en fuktig trasa varje gång som man ser en fläck på tapeten, eller på möblerna.

Det kräver ett särskilt sinnelag, eller attityd för att komma ihåg att städa undan hela tiden. Om man börjar efter att man har fått det riktigt städat och rent hemma, är det lättare att fortsätta bibehålla status quo. Så se till att städa riktigt ordentligt, säg minst en gång i kvartalet. Då kan du börja om efter en riktigt storstädning och då är det lättare för dig att fortsätta hålla det undanplockat och rent. Om det ändå är svårt kan du göra detta varje dag:

I köket:

1. Plocka undan allt som du en gång har tagit fram när du tog fram frukost, lunch eller middag

2. Plocka all smutsig disk i diskmaskin så snart du ser någon smutsig disk på matbordet

I badrummet:

1. Plocka undan alla saker som ligger framme

2. Släng gamla toalettrullar

3. Släng hårstrån som du ser på golvet

I alla andra rum:

Så snart du ser något på golvet plockar du upp det, eller slänger det

Skaffa en självgående dammsugare

När du storstädar, passa på att putsa dina fönster. Då behöver du inte göra det till nästa gång du storstädar, till exempel till midsommar, jul och påsk. Oftare än så behöver du inte det. Tycker du det är jobbigt att rengöra alla fönster; anlita ett företag som gärna kommer ut och tvättar dem åt dig. 

Så hittar du ett företag som putsar dina fönster

Antalet företag som utför tjänster som tillåter avdrag på skatten, har exploderat den senaste tiden. Mer än 33.500 företag anlitades i maj under förra året, enligt Aftonbladet. Det visar på att det verkligen har blivit både populärt att starta företag som arbetar med RUT-tjänster och att allt fler anlitar dessa företag. Framför allt är det inom hemstädning som dessa RUT-tjänstföretag ahr vuxit och ökat i antal. Vi ser att altl fler inte hinner med både arbete och städning av det egna hemmet. Så att anlita ett företag är varken skamfyllt eller något man gör för att man är lat, utan därför att det stressade liv vi lever med både arbete och familjebildning inte ger utrymme för städning hemma. Läs mer om ett företag som utför fönstertvätt i Sollentuna på: http://www.fönsterputssollentuna.nu.

Är du intresserad av hemstädning?

15 mar 2018

Det finns både ekonomiska och sociala skäl till varför fler och fler familjer i Sverige väljer att använda sig av professionell hemstädning. De sociala skälen handlar ofta om tid; eller om brist på sådan snarare. Många har problem med att få ihop sina livspussel och i synnerhet så gäller detta barnfamiljer.

Stressad vardag

Två vuxna med heltidsanställningar som ska hämta och lämna på dagis, som ska hinna handla, laga mat och exempelvis även hinna med att träffa vänner samt sköta sin egen hälsa genom träning och motion ser inte att tiden för att hålla rent hemma finns där i den utsträckning man skulle önska. Där blir en anlitad städfirma för hemstädning nödvändigt och familjen i fråga kan genom denna hjälp köpa sig viktiga timmar att lägga på annat samt att ta bort en del av den stress som finns. Stressen i fråga ligger ofta i vetskapen om att man inte hunnit städa; man får lättare ångest av bara tanken, man känner sig misslyckad och som lite av en dålig förälder.

Den andra frågan – den ekonomiska – gäller det faktum att professionell hemstädning blivit billigare då tjänsten i fråga är Rut-berättigad. Förenklat så kan en småbarnsfamilj i Uppsala anlita ett företag för sin hemstädning och – redan på fakturan – få ett belopp där hälften av arbetskostnaden är dragen och finansierad genom en statlig rabatt. Man har ett tak – per person på 25000 kronor per år. Är den här familjen i Uppsala två vuxna så kan man således få ett tak på 50.000 kronor att röra sig under. Två stycken klara skäl till varför hemstädning blivit väldigt populärt.

Tänk på detta innan du väljer företag

Det finns dock vissa saker att tänka på innan man väljer företag som partner att sköta sin hemstädning. I och med att det handlar om att ge nycklarna till sitt eget hem så är exempelvis trygghet och säkerhet två stycken nyckelord att sträva efter. Tyvärr har inte alla företag – speciellt i en så pass stor och konkurrensutsatt som Uppsala – samma tänk och rutiner gällande dessa frågor. För att förenkla lite för dig tänkte vi skriva ner några punkter som kan leda dig till en trygg och pålitlig städfirma.

  • Samma städare En viktig del i att känna trygghet är att lära känna personen som städar. Detta förutsätter att samma städare kommer vid varje städtillfälle. Kolla hur städfirmans personalomsättning ser ut och se över hur man löser eventuella sjukdagar.
  • Hur lång bindningstid Se över vad som gäller vid uppsägning av avtalet - om du är missnöjd, om du inte behöver hemstädning under en period eller om din livssituation i övrigt förändras. Många städföretag erbjuder billiga priser – men där man binder upp sig i långa avtal som är svåra att säga upp.
  • Priset Priset är naturligtvis viktigt, men vår erfarenhet är att man ofta får vad man betalar för. En alltför billig hemstädning håller ofta sämre kvalitet än vad man som kund önskar. Går man upp några hack – ta in flera offerter och jämför – så får man ofta en bättre tjänst på köpet. Rut gör att det blir ganska billigt oavsett. Läs mer om hemstädning i Uppsala: hemstädninguppsala.se.

Tvätta fönster är ett evighetsjobb

12 feb 2018

Tvätta fönster kan vara ett ganska drygt jobb. Särskilt om man har många och stora fönster. Just det att ha många och stora fönster har blivit allt mer populärt i nya hus. Vi vill släppa in solljuset helt enkelt.

I takt med att vi blivit mer medvetna om hur bra vi mår av ljus har efterfrågan på stora fönster vuxit. I många nya hus väljer vi till och med att bygga hela fasader av glas, vilket utmanar oss att tvätta våra fönster mer frekvent. Bor man i en storstad blir behovet att tvätta fönster större på grund av alla avgaser.

Vi har ingen som är hemma och städar

Vi tvättar ju inte fönster på samma sätt som vi gjorde för några generationer tillbaka. Då var våra mammor ofta hemma och arbetade som hemmafruar. När barnen blev större och gick till skolan, behövde mammorna inte ta hand om dem på dagarna, och hade en annan möjlighet att tvätta och städa. Sedan dess har vi knappt några mammor som stannar hemma och tar hand om hemmet. I Sverige arbetar både män och kvinnor nästan lika frekvent. I andra länder stannar mammorna hemma mycket längre än här. Vi har en ganska så jämlik arbetsmarknad, i Norden.

Vi har allt mindre tid att städa

Det innebär att inte så sällan, har vi inte samma tid att lägga på städning, och fönstertvätt som förut. När båda arbetar, behöver någon annan städa hemma. För det finns möjligheter att dra av som mest 50 procent, eller 25.000 kronor per år och person. Är du över 65 kan du dra av som mest 50.000 kronor och som mest 50 procent av arbetskostnaderna, vilket möjliggör för dig som inte hinner städa och tvätta fönster att anlita någon som kan komma och göra det åt dig. Du kan till och med be dem komma då du inte är hemma, så kan du få komma hem till rena fönster efter jobbet.

Tvätta fönster ofta om man bor nära väg

Känner du att du inte hinner med den vanliga veckostädningen, eller storstädningen, kan du be samma företag att städa och tvätta fönster. Bor man nära en motorväg kan man behöva få dem tvättade minst en gång per säsong. Det kommer så pass mycket sot och avgaser från vägarna att fönstren behöver tvättas så pass ofta. Bor man högt upp i ett flerfamiljshus, behöver man inte tvätta dem lika ofta som om man bor på markplanet. 

Så hittar du rätt företag för fönsterputs

Känner du inte till något företag som putsar fönster, kan du med fördel söka efter ett på nätet. Då kan du googla fönsterputs, och så namnet på den ort där du bor. Bor du till exempel i Stockholm kan du kika på detta företag: fönsterputsstockholm.net

Begära offert på hemstädning – En checklista

24 jan 2018

När en hantverkare (exempelvis snickare, målare etc.) i Helsingborg, ska anlitas tar de flesta konsumenter först in en offert där pris och arbetet preciseras. För att underlätta för konsumenterna finns flera kompletta offertmallar att ladda hem från nätet. Mallar som skapar mindre missförstånd och ökar tydligheten gällande offerten. När det kommer till RUT-arbeten så som hemstädning, barnpassning och trädgårdsarbete är utbudet av mallar betydligt mindre. Det gör också att det onödigt ofta uppstår dispyter gällande vad som egentligen bestämts.

Planerar du att begära offerter på hemstädning i Helsingborg bör du minst tänka på följande:

Bakgrundskontroll

Via Råd & Röns hemsida går det att snabbt att se vilka företag i Helsingborg som valt att gå emot Konsumentverkets guidning i tvister mellan konsumenter och dessa företag. På hemsidan går det att filtrera fram företag utifrån stad och område och kontrollen tar inte mer än ett par minuter. Det bör vara det första man gör innan ens offertförfrågningar skickas iväg. Finns städföretaget med på listan bör de undvikas.

En annan bakgrundskoll kan ske via Eniro eller Hitta. Ange att du söker efter ”Hemstädning Helsingborg” och få upp en lista på företag som erbjuder denna tjänst i angivet område. För det första finns det recensionsfunktion på dessa sidor vilket gör att man kan se vad andra har skrivit om dem (kom ihåg att även recensioner kan köpas). För det andra kan man se att företaget verkligen har en postadress och är registrerad i Helsingborg. Det går även att söka på Allabolag.se vilket är en sida som listar alla Aktiebolag och visar dess deklarerad omsättning och vinst. Finns det lång historik med god omsättning ökar chansen att det är ett seriöst hemstädningsföretag.

Krav på offerten

Om du skickar ut offertförfrågan till alla företag i Helsingborg (som främst erbjuder hemstädning) kommer du troligtvis få lika många olika uppställningar på offerten som antal företag. Det finns ingen färdig standardiserad mall vilket gör att offerterna kan bli extremt olika skapade. Av den anledningen bör du först funderat över vad du anser vara viktigt och vad du kräver att företagen nämner.

Att de skriver kontaktuppgifter och pris är en självklarhet men priset ska både anges före och efter RUT-avdrag. Kom ihåg att även kontrollera att du får göra RUT-avdrag (att du har avdrag kvar att utnyttja) vilket kan ske via Skatteverkets hemsida.

I offerten ska det också framgå om det är fast pris för hemstädningen eller löpande timpris. Det ska även alltid framgå när betalning ska ske och om det finns någon städgaranti. Med städgaranti menas i korthet att man kan få felaktigheter i städningen ordnade utan att det kostar extra. En garanti helt enkelt att man ska bli nöjd med resultatet.

Kom ihåg att alltid behålla en kopia på offerten och betala aldrig hemstädningen förrän du är nöjd. Skulle det bli en tvist mellan dig och städföretaget är offerten ett skriftligt bevis på vad ni kommit överrens om. Av den anledning ska du alltid bevara en påskriven offert till arbetet är klart och betalt. Läs mer här: www.hemstädninghelsingborg.se.

Viktiga steg för en lyckad biltvätt på egen hand

19 okt 2017

Många åker till en biltvätt för att få bilen ren, snarare än att göra jobbet på egen hand. Bor man i en större stad som Stockholm finns ofta en biltvätt precis runt hörnet och är då särskilt enkelt. Är man ute i fel tid, till exempel tidigt på våren, kan köerna dock vara långa. Vill man få bilen tvättad snabbt kan det vara ett bättre alternativ att helt enkelt göra det själv, istället för att köa i timmar till biltvätten. Oavsett om man bor i Stockholm eller på glesbygden och har bråttom eller inte, kan man spara en hel del pengar på det också.

Avfettning

Avfettningen är mycket viktig om man ska få en riktigt ren och fin bil, och är således inget moment man bör fuska med. Det är nämligen en betydande del av grundarbetet, och fusk i den här delen av en biltvätt är något man får betala ganska mycket för vid senare tillfällen. Just att fuska med avfettningen kan få som konsekvens att bilen inte blir helt ren, samt en ökad risk för fula repor. Glöm inte att titta på typen av avfettningsmedel du använder – sommartvätt är en sak, och vintertvätt en annan.

Spolningen

Även spolningen är såklart en viktig del av en biltvätt. Undvik helst spolning som endast sker med slang utan munstycke. Trycket blir nästan alltid för klent, helt enkelt. Betydligt bättre är att använda en högtryckstvätt för att få den styrka som krävs i vattnet. Har man ingen högtryckstvätt kan det vara läge att investera i en, även om de ofta kan vara ganska dyra. Andrahandsmarknaden är dock gynnsam med tanke på den långa livslängden. Det kan således löna sig rejält att titta på olika köp- och säljsajter.

Använd svamp

För en riktigt lyckad biltvätt på egen hand krävs schamponering med svamp. Det här kan vara särskilt svårt vintertid i större städer som Stockholm, där du tenderar att få särskilt mycket smuts när slasket kommer. Det här gäller givetvis inte bara i Stockholm, men risken kan vara större där med tanke på den täta trafiken och alla bilar som skvätter upp smuts. Ifall vintersmutsen inte försvinner helt lämnar den en ful, grå hinna efter att bilen har blivit torr.

Själva valet av bilschampo spelar mindre roll för att få bilen ren. Desto mer viktigt är det att vara noga med svampen, som bör vara ren och dessutom ganska stor för att kunna sköta biltvätten så effektivt som möjligt. Börja med att tvätta bilens övre delar för att sedan jobba dig nedåt, alltid med cirkulära rörelser.


Det finns gott om företag som genomför biltvätt i Stockholm om du inte skulle orka eller ha tid att genomföra den själv.

Dålig flyttstädning i Stockholm

24 sep 2017

I och med att det hela tiden kommer rapporter om där folk ska flytta in i en ny bostad och där de inte kunnat göra detta på grund av bostaden i fråga inte varit städad så kan det vara på sin plats att klargöra lite om hur en flyttstädning ska se ut. Först och främst: en flyttstädning ska alltid genomföras och detta oavsett om man bor i Stockholm, Kiruna eller Malmö – om ingenting annat sagts mellan dig och de nya ägarna förstås. Man kan exempelvis komma överens om att en del av hyran ska betalas av dig eller något annat och därmed också slippa genomföra en flyttstädning; annars finns det inga ursäkter.

Det man kan säga om en flyttstädning rent generellt är att det innebär att precis allt ska städas och att vi mer detaljerat kommer att gå igenom detta nedan. Jobbet med en flyttstädning är hårt och man måste vara noggrann för att få godkänt; får man inte det så finns det en ekonomiskt aspekt i det hela och detta innebärande att de nya ägarna till bostaden kan komma att anlita en städfirma och därefter skicka räkningen till den som inte städat. Något som alltså är vanligare än vad man tror och något som definitivt blivit ett vanligt förekommande fenomen under senare och särskilt sett till den stad där flest flyttar äger rum: Stockholm.

Det är alltså inte ovanligt att en familj står inför att flytta in och väl på plats i den nya bostaden så får man sätta igång med att städa eller ringa in en städfirma akut; en sorglig situation som verkligen inte behöver förekomma. Detta om den som flyttat redan på ett tidigt stadium kontaktat samma flyttfirma och anlitat den för sin flyttstädning; priset hade då blivit billigare (akut städning är alltid, av förklarliga skäl, dyrare) och framförallt så hade familjen kunnat besparats en hel del bekymmer. Något som också är anledningen till att en flyttstädning ska ske – man underlättar för varandra; både som in- och utflyttande. Dessutom så kan man använda sitt rot-avdrag för en flyttstädning också, en detalj som ytterligare talar för att man ska anlita en professionell städfirma snarare än att göra det på egen hand.

Det här ingår i en flyttstädning i Stockholm

Med detta sagt så tänkte vi gå igenom lite om vad som omfattas och vad som måste genomföras vid en flyttstädning. För enkelhetens skull så radar vi upp alla punkter och vi säger att det är du som ska flytta inom Stockholm. Kort sagt: det här måste du städa.

  • Badrummet. Här ska du rengöra golvbrunnar och avlopp, du ska se till att kakel och klinkers är skinande, du måste torka av speglar, dusch/badkar ska vara rena och naturligtvis ska alla skåp och hyllor rensas och rengöras. Handfat – skinande!
  • Köket. Samma gäller här. Frosta av frysen, rengör den och kylen rejält. spisen ska vara ordentligt rengjord och det här gäller såväl på in- som utsida. Även bakom – du måste dra fram spisen och rengöra där. Golv, hyllor, skåp och andra ytor ska vara rena.
  • Lister ska torkas av.
  • Vägguttag ska rengöras.
  • Alla golv ska dammsugas och torkas.
  • Fönstren ska putsas och detta gäller samtliga sidor – de flesta har fyra; något som innebär att du måste öppna och göra rent insidorna också.

Hemstädning med rut-avdraget i Göteborg

20 sep 2017

De större svenska städerna – Stockholm, Göteborg och Malmö – och personer boende i dessa upplever ofta, och med all rätt, en mer stressad tillvaro än vad personer i mindre städer gör. Det finns en annan puls, det finns fler människor och allt tar lite längre tid i exempelvis Göteborg än vad fallet är i exempelvis Mora. På gott och ont – väljer man att bosätta sig i Göteborg så finns det också stora fördelar och man lär sig snabbt att uppskatta den puls och den aura av storstad som finns där.

Det som dock kan upplevas som problematiskt i exempelvis Göteborg handlar om att de vardagliga sysslorna och plikterna som man har i sitt hem ofta får stryka på foten och detta helt beroende på att man – helt enkelt – inte hinner med sig och att det är just avstånd kontra många invånare som ställer till det. Detsamma ser man i Stockholm – vägen till- och från jobbet tar för lång tid att pendla, man sitter i bilköer, man sitter fast i tunnelbanan (Stockholm) eller på spårvagnen i Göteborg och har man därtill en familj med barn så prioriteras de och deras aktiviteter – naturligtvis! – före exempelvis hemstädning.

Det är också av dessa skäl som man kan se att rut-avdraget till stor del är något som är exkluderat till större städer och där en familj i exempelvis Göteborg till större del väljer att ta extern hjälp med sin hemstädning än vad motsvarande familj i exempelvis Mora gör. En familj i Mora kan naturligtvis också välja att dra av sin hemstädning på deklarationen och få tillbaka summan på skatten – men de har inte ett lika stort behov som familjen i Göteborg eller Stockholm har och avstår därför.

Det är därför som många också upplever att rut-avdraget är orättvist då det till stor del handlar om att familjer och personer i Stockholm, Göteborg och Malmö är de som gynnas och som använder sig av professionell hjälp med exempelvis hemstädning i en betydligt större omfattning; något som man kan tycka vad man vill om. Som sagt: det går att använda över hela Sverige och det skapar mer kvalitetstid för de familjer i Göteborg som använder det för hemstädning. Så enkelt är det.

Billig hemstädning i Göteborg

Det som dock ytterligare kan spä på missnöjet gällande hemstädning och andra hushållsnära tjänster som faller in under rut-avdraget är det faktum att det är billigt som det redan är i de städer vi nämnde ovan. I Göteborg finns det nämligen väldigt många verksamma städföretag och konkurrensen dem emellan ha gjort att priserna dalat ganska rejält.  Man kan således som privatperson och familj i Göteborg använda sig av denna konkurrens, man kan ta in offerter, träffa olika städföretag och jämföra fram till dess att man hittat ett bra pris för sin hemstädning – något som inte är möjligt i en mindre stad där det inte finns lika många städfirmor.

Det här låga priset kan dock vara väldigt bra att ha i framtiden för familjer i Göteborg och detta beroende på att rut-avdraget redan vid årsskiftet kommer att halveras; för deras skull får vi således hoppas att priserna inte höjs. Då blir det nämligen lite svårare att få ihop livspusslet och svårare att skaffa den kvalitet med familjen man behöver.

Hemstädning och professionell hjälp med denna till ett bra pris har varit ett avgörande bidrag till detta för många familjer i Göteborg, Stockholm och Malmö.

Flyttstädning - ett viktigt moment

20 sep 2017

Vad innebär egentligen en flytt i Stockholm och vilka svårigheter kan komma vid en sådan? Ja, det som skiljer en flytt i Stockholm mot en flytt som äger rum i en annan stad är att den ofta tar betydligt längre tid att genomföra och att många ytter faktorer ligger till grund för detta.

Kort sagt; en flytt i Stockholm påverkas av hur lägenheterna ser ut – höga fastigheter, smala passager och trånga trappor – samt hur trafiken ser ut. Lägger man därtill att det finns en stor brist på parkeringsplatser så förstår man också varför en flytt där tar längre tid att genomföra än vad motsvarande möblemang tar att transportera mellan två stycken bostäder i exempelvis Mora. Det som är gemensamt vid varje flytt – oavsett om staden är Stockholm eller Mora – är att det finns ett moment som måste skötas innan man kan lämna över nycklarna till de nya ägarna till bostaden.

Man måste städa och man måste genomföra en så kallad flyttstädning; något som visat sig vara problematiskt i Stockholm och där ett stort fusk kring detta viktiga moment kommit att visa sig. en naturlig förklaring till detta är att man – helt enkelt – inte hinner; alla moment vi nämnde ovan tar för lång tid och indirekt så rinner detta över en flyttstädning och gör att denna sker slarvigt eller inte alls. Det här kan låta simpelt, men faktum är att det finns en viss ekonomiskt risk i detta.

Anlita en städfirma för din flyttstädning

Genomför man inte sin flyttstädning – den är obligatorisk så länge inget annat är sagt mellan dig och de nya ägarna – så riskerar man nämligen att drabbas av krav på ersättning. En ganska saftig sådan och av den anledningen så tycker vi att man ska anlita professionell hjälp med en gång. Menas med detta; känner man vid en flytt i Stockholm att tiden börjar bli knapp eller att man inte kommer att orka genomföra en flyttstädning så bör man direkt kontakta en professionell städfirma.

Det går att använda rut-avdraget och därigenom halvera kostnaden. Visst – du kommer att få betala en slant, men summan kommer att vara betydligt lägre än om du får en räkning av de som flyttat till din gamla bostad. Dessutom kan du lämna ett rent hem med ett rent samvete också; något som är det bästa med att anlita professionell hjälp med en flyttstädning.

← Äldre inlägg

Välkommen

Här kan du läsa om hur du ska göra för att strukurera upp arbetet och spara tid.