Blogg

Byggföretag och byggstädning

15 dec 2018

Många ser ett renoveringsprojekt eller en tillbyggnad enbart som en egen, fristående del. Man kanske vill renovera i sitt badrum i Stockholm och anlitar ett byggföretag som kan erbjuda alla delar i ett och samma paket - man har en snickare, en rörmokare, en elektriker, en plattsättare och en installatör bland sina anställda och kan därför ge totalentreperenad till dig som kund. Ett bra val som dessutom ofta inkluderar initial planering och besiktning. Många tänker dock inte på att man även måste vidta åtgärder innan - och efter att en renovering genomförts.

Hur ska man kunna renovera i ditt badrum i Stockholm om allt annat material är kvar - och hur ska du tänka gällande detta? Det handlar om att även inkludera rivning i entreprenaden eller om att låta en extern rivningsfirma sköta den biten. Vi kan säga en sak och det är att du knappast kommer att klara den på egen hand. Åtminstone inte om det handlar om en rivning i en lägenhet. I en villa finns det andra möjligheter för rivning - där kan du hyra container och utrustning på egen hand. Även om det är tungt och kämpigt så går det.

I en lägenhet i centrala Stockholm så krävs dock professionell hjälp för att frakta ut - och undan - allt bråte. Om du inte tänkt på den viktiga biten så kommer kostnaderna blir högre och själva arbetet kommer att ta längre tid. Som sagt: hur ska det byggföretag du anlitat kunna bygga om det inte är rivet innan?

Efter rivning och renovering - byggstädning

Det andra man ska tänka på gäller städningen. Vid en renovering så kommer bostaden att förvandlas till en byggarbetsplats. Folk kommer att gå in med skorna, de kommer att bära tunga grejer, de kommer att borra, slipa och hamra och allt detta kommer att skita ner i ditt hem.

En talande sak är att din egna städutrustning inte kommer att göra jobbet. Risken finns att exempelvis din vanliga dammsugare skadas av det fina dammet från en slipning och att den inte kommer att nå överallt. Det gör att du i flera månader efteråt kommer att hitta slipdamm på de mest udda platser i ditt eget hus. En enkel åtgärd för att motverka detta är att anlita ett företag inom byggstädning. Ett städföretag som specialiserat sig på detta område har speciella maskiner och verktyg för att kunna städa allt som en renovering för med sig.

Din bostad blir vacker av jobbet från en byggfirma och den blir ren som en följd av städfirmans kompetens. Rivning, arbete och städning efteråt - tre detaljer som hör ihop. Väljer du bara punkten i mitten så kommer du att bli missnöjd och tvingas betala mer pengar än du från början räknat med.

Vanliga orsaker till en separation

12 dec 2018

Vad kan vara mer underbart än att få flytta ihop med den man älskar? Möjligen att få flytta ifrån den man avskyr. Det som till en början är helt underbart kan sluta i en ren katastrof. Vissa personer är helt enkelt inte gjorda för att leva tillsammans. Vissa kanske är det, men är oförmögna att ta hjälp och måste av den anledningen separera från varandra.

Vi ska strax visa på lite hjälp som faktiskt kan underlätta ett förhållande. Men först så ska vi reda ut vad som kan förgifta en i övrigt sund relation, vad som kan få kärlek att förvandlas till bråk och vilka de vanligaste konflikterna faktiskt är:

  • Han städar aldrig: Du flyttar ihop med den du älskar - han flyttar ihop med sin morsa. Så ser det ut i många förhållanden idag. Mannen kommer hem från jobbet, kastar kläderna i en hög, sätter sig vid matbordet, äter, går och sätter sig i soffan och slår på en film. Från början så har man kanske överseende och till en början så kanske mannen också anstränger sig och hjälper till. I längden är detta ohållbart. Så klart.
  • En betalar allt. Trots att båda har bra jobb så är det alltid en som betalar -. trots att ni har två olika konton. Allt från kläder, mat, bensin och resor bekostas av den ena och den andra kan i sin tur lägga pengar på hög.
  • Svartsjuka: Var har du varit, vem har du varit med, vart ska du gå? Frågor som kan vara tecken på omtanke, men som i många fall handlar om svartsjuka. Svartsjuka kan förpesta vilket förhållande som helst. Går det från små frågor till ren inkvisition eller snokeri - läsande av meddelanden, krav om lösenord till Facebook och läsande av dagböcker - så är det dags att säga adjö. Där blir det bara värre.

Sök hjälp av en jurist inom familjerätt

Det finns några hjälpmedel som man kan använda sig av om man upplever problematik i förhållandet. Låt oss ge några råd:

  • Upprätta ett samboavtal. Låt en jurist inom familjerätt hjälpa er att upprätta ett samboavtal som säger tydligt om vad ert förhållande innebär rent ekonomiskt. vem äger vad, helt enkelt. En jurist inom familjerätt kan även hjälpa er att sätta upp tydliga regler vad gäller det ekonomiska - vad sägs om ett avtal som reglerar vem som egentligen ska betala vad? Lite överkurs kanske och kanske snarare en fråga för er bank - autogiro, gemensamma konton, sparande och så vidare. Men, en jurist inom familjerätt kan definitivt hjälpa er med en annan viktig sak. Vad händer med den andre om någon av er dör? Upprätta ett testamente och se till att din partner får ärva dig (om du önskar det, naturligtvis).
  • Städhjälp: Han är dålig på att städa och du vill/hinner inte städa. Det går att komma runt detta eviga dilemma och trätoämne. Hemstädning går att få med Rut-avdraget. Varför inte anlita en städfirma i Stockholm för hemstädning någon gång i veckan. Med rut kan ni dra av halva beloppet med ett tak på 25.000 kronor/år och per person. Du ska inte bli hans mamma, men du kan trots det underlätta ert gemensamma liv genom professionell städning.
  • Parterapi. De flesta som väljer att gå i parterapi skäms över detta. Gemensamt för de allra flesta är att de kommer stärkta ur alla dessa samtal. Ni får en chans att ventilera era åsikter, ni kan vidga perspektiven, ni lär er av varandra och få tips och alternativ om hur ni kan agera för att underlätta för varandra och slippa de bråk som normalt inträffar som ur tomma intet. Parterapi är värt att betala för.

På sajten https://www.familjerättstockholm.com kan du läsa mer om detta ämne.

Adventsstädning på gång?

30 nov 2018

Det börjar lacka mot jul och advent. Innan vi vet ordet av, har hela julen varit och farit. När något sådant händer, inser man att det är dags att lugna ner sig. Ta vara på dagarna och inte stressa bort allt det som faktiskt är trevligt när det är jul. Vad är jul för dig? Är det en julgran, julmat, julbak och en helg för familjen? Eller innebär den där julen städning, fönstertvätt, handla i ett stort varuhus och jaga julklappar? Handla mat som om vi skulle stå inför ett krig och behöver hamstra? Och när julafton väl infinner sig, är alla så stressade att man knappt orkar göra annat än stressa sig igenom julafton, halvt titta på Kalle Anka, sedan slita upp inslagna paket och sedan vada genom ett hav av julklappspapper. Dagen efter känner man sig spyfördig och tom inombords? Då är det dasg att göra något åt saken.

Så här kan du förbereda julen

Om julafton ska bli så där mysig som vi alla önskar den, är det viktigt med planering. Det är därför vi ska börja redan nu, när det är en hel månad kvar innan julafton. Här har vi satt upp några av de viktigaste sakerna som man kan göra för att slippa en stressig julafton. För handen på hjärtat; det vi önskar oss är en jul där alla hinner njuta. Alla kan äta gott, alla kan få vila och bara umgås med varandra. Så släpp alla traditioner och måsten. Och vill man ändå upprätthålla några traditioner, så är det bäst att börja förbereda sig redan nu.

  1. Börja städa redan till första advent. Tvätta fönster och julstäda kan man faktiskt redan till första advent. Då kan du ta fram alla julgardiner, alla jultomtar och julpynt redan nu. När du väl har städat i varje hörn och vrå, är det sedan bara att hålla efter och dammsuga varje lördag fram till julen. Då behöver du inte städa så där våldsamt mycket.
  2. Köp en julklapp om dagen. För att inte stressa fram alla julklappar, är det bra att köpa en julklapp om dagen. Det är också viktigt att inte konsumera för mycket, utan att verkligen tänka till när det handlar om julklappar. Tänk på en julklapp med kvalitet. Inte bara en vara i plast. Tänk på miljön och ta hänsyn till klimatet.
  3. Baka någon god kaka varje lördag fram till julafton. Är det någon kaka som ni gillar extra mycket till julafton kan man baka en sådan, flera veckor innan jul och frysa in, sedan är det bra att tina den i mikron.
  4. Gör inte ditt egna godis – köp en Aladdinask. Man måste inte göra allt själv. Det går alldeles utmärkt att köpa, som till exempel det godis som man vill ha till julen. En sak som kan minska stressen är att ta ett steg tillbaka. Tänka att man inte måste alla de där måsten och att man kan köpa det man vill ha. Godis är en sådan sak.
  5. Hugg en gran i skogen och ha den på balkongen. Man kan faktiskt hugga sin gran redan nu, och förvara den på balkongen. Tar man in den redan nu, hinner den barra när det är julafton. Det går alldeles utmärkt att förvara den på balkongen, och sedan ta in den någon dag innan julafton och klä den då.

Vill du anlita en hemstädning, och få en städning i veckan fram till jul? Här kan du läsa mer om hur du anlitar hemstädning i Täby: http://www.hemstädningtäby.com.

Slipp stressen med hemstädning och anlita proffsen!

20 nov 2018

Många upplever stress, både från arbetsplatsen och även från den inre pressen som man kan uppleva om man är den som ställer höga krav på sig själv. Arbetsplatserna har ställt allt högre krav på oss osm arbetar. Det finns analytiker som har jämfört bruttnationalprodukten (BNP) jämfört med för 60-70 år tillbaka och konstaterat att produktiviteten har ökat avsevärt per arbetande person nu mot för 60-70 år tillbaka i tiden. Det innebär att förväntningarna är så mycekt högre på var och en som arbetar och de verkar inte minska i takt med att tiden går. Tvärtom. Varje sjukskötserska ska egentligen se efter allt fler patienter. Varje lärare ska ha allt fler elever och så vidare. Med de arbetstvillkoren är det inte så konstigt om stressen och pressen ökar på oss som arbetar.

Få avlastning hemma?

Får flera generationer sedan, levde vi flera generationer under samma tak. Det innebar att mor- eller farföräldrarna kunde ta hand om barnen medan den vuxna generationen slet ute på fältet och med djurskötseln. Det innebar att de små, fick hoppa in som arbetskraft. Därav har vi så pass långa sommarlov, därför att eleverna behövdes ute på fälten för att bärga in höet, som skulle föda djuren på gården. Idag ahr vi kvar de långa sommarloven som en rest från denna bondetid. Numera har vi inte längre mor- och farföräldrar hemma som kan ta hand om de små barnen. Däremot har vi dagis och skola för en generation som går allt längre tid under sitt liv till utbildning och skolning. Allt detta och mycket annat lägger en otrolig press på vuxengenerationen. Vi ska ha det rent och fint hemma, vi ska arbeta 8-timmars arbetsdagar 5 dagar i veckan, plus hinna uppfostra barnen, hämta och lämna på dagis och skola, skjutsa till hobby-verksamhet och meningsfull fritid. Plus att vi ska hinna städa hemma och laga vår egen mat från grunden.

Anlita så mycket hjälp man bara kan

För att inte gå under av all stress kan man faktiskt anlita tvättjänster och få ett företag som kommer hem till en och tvättar. Man kan dra av arbetskostnaden på Rut-avdraget. Man kan anlita en hemstädning med ett företag som kommer och utför hemstädning en eller varannan vecka i månaden, eller hur ofta man bara vill. Man kan anlita företag till lite allt möhligt nuför tiden. Känner man sig osäker på hur det är och vill testa att prova på hemstädning kan amn få hemstädning på prov för endast 99 kronor per timme. Då städar de endast under 4 timmar, men man får på så sätt chansen att se hur det är att då hemstädning. Här kan du läsa om hur du kan anlita ett städföretag för hemstädning i Jönköping.

Att starta en städfirma

10 nov 2018

Vill du börja jobba med hstädning, städmaterialemstädning? Eller kanske kontorsstädning? När man startar en städfirma är det vanligt att man börjar med lite mindre arbeten, så som hemstädning hemma hos privatpersoner. Allt eftersom verksamheten växer kan det hända att man får in större uppdrag, så som att ansvara för städningen i en skola eller en stor lagerlokal, till exempel.

Många som vill starta sin egen verksamhet väljer att gå in i städbranschen. Detta eftersom det är en tjänst det inom överskådlig framtid kommer att finnas en efterfrågan på, samtidigt som det krävs ganska lite startkapital för att komma igång. Men hur ska man egentligen göra?

Gör upp en budget

En bra början är att göra upp en budget. Med lätthet bör du kunna starta din egen verksamhet, enbart för några tusenlappar. Det beror lite på hur du vill börja. En del kan registrera en enskild firma och hitta en kund och på så vis inleda verksamheten – utan att ha betalat mer än en tusenlapp. Om man däremot redan från början vill ha schyssta profilkläder, en snygg hemsida och ett registrerat varumärke behöver man lägga ned lite med.

Det gäller också att se till kostnader som kan dyka upp framöver, givetvis. Men i firmans inledande skede kan du arbeta utan anställda – det enda du behöver är viss städutrustning, för att komma igång. När fler uppdrag börjar komma in kan du fundera på att anställa fler och köpa in mer utrustning.

Hitta ett bra namn

Att hitta ett bra namn för sin verksamhet tycker vissa är jättelätt – medan andra har jättesvårt för det. Om man inte har någon inspiration är det bra att leka runt lite med ord. Kombinera ord som Hemstädning, Städning, Upplands Väsby (eller byt ut mot din ort) och ett antal adjektiv (till exempel perfekt, god och liknande). Du kan få då ett namn i stil med Perfekt Hemstädning Upplands Väsby, till exempel. Givetvis blir den här metoden mer effektiv när du har fler ord att bygga på och att kombinera med varandra.

Tänk även på domännamnet om du ska ha en hemsida. Ett företag som heter Perfekt Hemstädning Upplands Väsby skulle till exempel kunna ha en domän som heter PHUV.se, eller liknande. Domäner med så få karaktärer brukar dock vara upptagna, så det kan vara bra att satsa på något annat (kanske helt enkelt hela företagsnamnet, bara).

Köp in utrustning

Som tidigare nämnt går det att klara sig på väldigt lite utrustning i början av firmans verksamhet. Om du försöker att hitta en mindre kund att göra hemstädning hos i Upplands Väsby till exempel, så behöver du faktiskt inte mycket alls. En del kunder vill till och med att man använder deras eget rengöringsmedel, eftersom det kanske är miljövänligt eller skonsamt mot speciella material i köket, till exempel.

Oavsett är det bra att ha det i arsenalen. En inköpslista skulle kunna vara som följer:

  • En städuniform med många fickor. 
  • Fönsterputs. 
  • Universalrengöring. 

Lycka till med din verksamhet!

Hemstädning hjälper äldre att bo hemma längre

7 nov 2018

Har du någon som du känner som är äldre och som kämpar med att klara av det mesta som är förknippat med att bo hemma i stället för på äldrevården, eller hemmet. Det betyder mycket för många äldre att kunna bo kvar. De slipper bli förvirrade, sjukare och sämre, som de oftast blir när de måste flytta från sitt hem och in på något anonymt ställe som ska vara ett hem för äldre. Kan de i stället bo hemma, mår de bättre. De lever längre och bättre om de kan då bo kvar hemma. Dock kan det vara så att många äldre inte klarar av att till exempel städa sina egna hem. Då kan man anlita en städfirma som kommer hem och hjälper de äldre med hemstädningen. Här kan vi rekommendera en särskild städfirma som har humana priser och pålitliga städare. Om du bor i Gävle kan du fortsätta läsa om detta städföretag.

Boka först en provstädning

Först bör man boka en provstädning. På så sätt lär sig företaget och du hur det kommer att gå till när de städar hemma hos dig. De lär sig hur det ser ut hemma hos dig, hur stort det är, hur omfattande städningen kommer att bli. Efter det vet både du och de hur det kan komma att bli när de sedan kommer hem och städar hemma hos dig. 

Kom överens om städfrekvens och omfattning

När de väl har kommit hem till dig, bör ni bestämma om hur ofta som de ska komma hem till dig och städa. Du kan bestämma tillsammans med dem hur ofta de ska komma och utföra hemstädning i Gävle. Ni kommer överens om priset och hur offerten ska utformas. Ni kanske skriver avtal så att båda parter vet vad som ska ingå, vad som ska hända och hur hemstädning ska gå till. De olika hemstädningsföretagen har lite olika rutiner för hur de ska städa.

Dra av på Rut-avdrag och betala 

Sedan när du har bestämt vilka villkosr som ska gälla för hemstädningen är det bara att se till att villkoren uppfylls. Städfirmans är att städa ordentligt, och ditt är att betala. Som tur är får man dra av upp till 50.000 per person och år och som mest 30 procent av arbetskostnaden. Om man är över 65 vill säga, annars är det som mest upp till 25.000 kronor per år och per person. Säg att man är 2 över 65 år, då får man dra av som mest 100.000 kronor på ett år. Här kan du läsa mer om här du kan beställa hemstädning i Gävle.

Ta hjälp med flyttstädning när du lämnar Göteborg

31 okt 2018

Ska du flytta från Göteborg? Stan kommer att sakna dig. Göteborgare håller ihop i vått och torrt, och det är den sammanhållningen som skapar den sanna Göteborgsandan. Men allting har en ände, såväl korven som lyckliga perioder, och det finns mycket att upptäcka där ute i världen. Kanske är du född och uppvuxen här i Göteborg, kanske kom du hit för att plugga eller för att pröva lyckan på stadens musikscen. Kanske tog kärleken dig hit. Oavsett bakgrund är du alltid välkommen tillbaka.

Lite annorlunda när man byter stad

När man flyttar från en stad till en annan, oavsett om det rör sig om Göteborg eller någon annan plats, finns det en del extra saker man bör tänka på, förutom adressändring, försäkring, elabonnemang och sånt som hör varje flytt till. Det första är hur du ska göra med flyttbil. Ska du ens hyra en, eller är det kanske bättre att anlita en flyttfirma? Anlitar du en flyttfirma behöver du inte köra hela vägen tillbaka till Göteborg med flyttbilen när du är klar med flytten. Å andra sidan är det såklart dyrare med en flyttfirma när bohaget ska köras till en annan stad.

Kolla upp priser, väg fördelar och nackdelar mot varandra och försök komma fram till vad som passar dig bäst. Ett sista tips bara: vissa biluthyrare erbjuder envägshyra, det vill säga du hyr flyttbilen i Göteborg och lämnar sedan tillbaka den på orten du ska till. Detta kräver såklart att uthyraren har ett kontor på orten dit du flyttar. Dessutom tillkommer ganska höga avgifter, så det är oklart om detta är den bästa lösningen Men den finns i alla fall!

Flyttstädning är ett givet val

En annan sak som blir väldigt bökig är flyttstädningen. En bostad måste flyttstädas när man flyttar från den, och har du ingen snäll släkting eller kompis som kan tänka sig att flyttstäda åt dig när den sista kartongen burits ut måste du antingen göra det själv med hela bohaget väntandes i flyttbilen ute på gatan, eller så får du åka tillbaka till Göteborg när flytten är klar och städa då. Stökigt och obekvämt, men lyckligtvis finns en betydligt enklare lösning: att anlita en städfirma.

Att anlita städfirmor för flyttstädning i Göteborg är mycket populärt, och dessutom billigt. Om du anlitar en städfirma behöver du bara lämna över nyckeln till dem när du flyttat ut ur bostaden och kan sedan lämna Göteborg utan att se dig om över axeln. Städfirman flyttstädar hela lägenheten professionellt och lämnar sedan över nycklarna till den nya ägaren på utsatt tid. Smidigare kan det inte bli!

Noggrannhet ett måste vid flyttstädning

En flyttstädning är inget man skrattar bort, för många är det blodigt allvar. Du kan räkna med att den nya ägaren kommer att inspektera lägenheten minutiöst och upptäcks det minsta dammkorn kommer hela städningen att ifrågasättas. I dessa dagar, när lägenheterna kostar flera miljoner, förväntar sig många att bostaden de köpt ska vara i nyskick och att allt ska skina och glänsa. Det kan vara jobbigt att hamna i en konflikt med den nya ägaren om något så tråkigt som städning, men vanligtvis har man ett avtal som man följer, där det tydligt framgår vad som ska ingå i flyttstädningen. Har du varit noga när du städat och följt checklistan har du gjort vad som förväntats, men det är inte ovanligt att det ändå uppstår konflikter.

Anlitar du en städfirma behöver du inte oroa dig för det, de tar hand om eventuella klagomål, och finner de kritiken befogad så gör de om städningen utan extra kostnad. Men för det mesta är folk generellt mer benägna att vara nöjda med städningen när de vet att det är en städfirma som utfört den.

Ett gôtt farväl

Det är lätt att hitta städfirmor som erbjuder flyttstädning i Göteborg. Med go stämning och glatt humör flyttstädar de din lägenhet till perfektion och du kan med gott samvete dra vidare i världen mot nya äventyr. Vi önskar dig lycka till, och som sagt: du är alltid välkommen tillbaka! Här kan du läsa mer om en firma som gör flyttstädning i Göteborg åt dig.

Hygienen hos din tandläkare bör avgöra

30 okt 2018

I Stockholm så har man en större valfrihet vad gäller tandläkare än vad man har i andra städer. Faktum är att denna fråga blivit lite av en het, politisk potatis. För en person som bor i exempelvis Solna så är den enbart av godo då man kan välja tandläkare och använda konkurrensen för att få till stånd ett så lågt pris som möjligt. Det gör att tandläkare i Solna, Sundbyberg och övriga områden och förorter till Stockholm är billigare.

Men, är detta rättvist? Att en tandläkare har fri prissättning är gynnsamt för de som bor i städer där konkurrens finns - för andra så är det inte fullt lika tilltalande. I vissa orter i Sverige finns det till och med en uppenbar brist på tandläkare och det innebär att man måste åka flera mil enbart för en undersökning - och att priset då, som en följd av fri prissättning, kan bli högt.

Hur ska man attrahera tandläkare till mindre städer och orter i Sverige; kan man skapa incitament för dessa att välja bort Stockholm, Göteborg och Malmö? En lösning som diskuterats och som kanske borde hamna i ett större fokus gäller en skattereduktion för de som väljer att bosätta sig i en mindre ort. En annan handlar om avskrivning av studielån efter en tid i en eftersatt ort/stad. Inget av dessa förslag att förkasta direkt.

Hur ska du välja tandläkare i Solna?

Lyxproblemet i Stockholm och Solna är helt klart att föredra. Låt oss säga att du står inför att välja en tandläkare och där du velar lite mellan de olika mottagningar som finns. Vårt råd är att du baserar ditt val på hur det ser ut i lokalen och på mottagningen. Tyvärr så har många problem med hygien och städning och det visar sig i allt från undersökningsrum till väntrum. Väntrum går att acceptera på ett annat sätt - där kan patienterna vara de som drar in smuts och skräpar ned; men om det handlar om smuts inne i undersökningsrummet så är det en helt annan femma.

Dels så måste man leva upp till den standard som Socialstyrelsen ställer och dels så finns det också tydliga städplaner - i detalj (exempelvis SIV) att ta del av. Om du som patient skulle besöka en tandläkare som du anser ha sämre hygien på sin klinik så kan du dels klaga hos Socialstyrelsen och dels - naturligtvis! - se till att välja en annan tandläkare. Det finns många infektioner som kommit som en följd av bristande hygien och i och med att du är extremt exponerat i samband med en behandling av något slag - ett tandimplantat exempelvis - så bör hygienen spela en stor roll i hus du baserar ditt val.

Du går till en tandläkare med en förhoppning om att få friska, starka tänder - inte för att drabbas av någon infektion som en följd av att han sparat in pengar på städning.

På https://solnadental.se/ kan du läsa mer om modern tandvård.

Bättre flyttstädning med professionell hjälp

17 okt 2018

Varför, varför och åter varför? Den frågan kan dyka upp vid många tillfällen i sambnad med att man flyttar. Varför måste jag ha så många saker som ska packas? Varför måste jag ha så tunga möbler? Varför är trappan så smal? Varför är bilen så liten? Den stora frågan dock kommer i slutet av flytten då man ska återvända till den gamla bostaden enbart i syfte att städa ur den.

Att genomföra en flyttstädning är obligatorisk – men det är trots det många som tar den delen med en klackspark och fuskar sig igenom den. Det är naturligtvis förkastligt sett till att det alltid är någon som får betala priset för detta fusk.

Primärt så är det den som köpt din gamla bostad. Om du sålt en lägenhet i Örebro och fuskat med din flyttstädning så kommer detta att drabba den person som köpt lägenheten i fråga; detta då denne inte kan flytta in utan måste börja med att städa. Sekundärt så kan det även komma att drabba dig. Som sagt: en flyttstädning ska alltid ske och om så inte är fallet så kan man också ställa ekonomiska krav på den som sålt bostaden. Dessa ska dels täcka kostnaden för en städfirma och dels också fungera som en liten näsbränna. En näsbränna som man gott kan ha som säljare också.

Vårt råd är att man istället lägger en mindre summa på att själv anlita professionell hjälp. Dels så är det billigare att på egen hand anlita en städfirma i Örebro – förutsatt att man är ute i god tid - och dels så minimeras risken för att hamna i en konflikt med köparen.

Numera kan du använda Rut-avdraget för hela flytten

Tidigare var det bara möjligt att använda rut-avdraget för den specifika städningen – endast den räknades in i de hushållsnära tjänster som ger möjlighet att använda skatterabatten i fråga. Numera så kan man alltså även använda Rut för att anlita en flyttfirma.

Det ger naturligtvis fler möjligheter att få en friktionsfri flytt. Att kunna anlita en städfirma – det finns de som erbjuder både flytt och städning – i Örebro för att ta ett helhetsgrepp om flytten är idag både billigt och extremt skönt sett till att man kan luta sig tillbaka och fokusera på det viktigaste: att börja installera sig i den nya bostaden. Här kan du läsa mer om flyttstädning i Örebro.

Så är det att arbeta som städare

10 okt 2018

Har du någonsin funderat över hur det är att arbeta som städare? Eller går du bara förbi dem och skänker dem ingen tanke, när du möter dem på perrongen, i varuhuset, eller på kontoret? När du kommer hem och ser röran hemma, önskar du att du hade råd med en egen städare, kanske? Inte så underligt att många anlitar städare till sin hemstädning. Det är få människor som orkar ha två arbeten; ett hemma som är obetalt och ett på jobbet, som man får lön för. Tur då att det finns städare som är villiga att arbeta med städning, den städning som vi inte orkar med när vi kommer hem, helt utpumpade från jobbet.

Städare behöver endast företagsutbildning

Det positiva med att arbeta med städning, är att du behöver inte utbilda dig till det. Även om det kom en "doktorsavhandling" om hur man skurar ett badrum någon gång på 1970-talet. I vilket fall som helst, krävs ingen akademisk utbildning för att blir städare, inte ens en gymnasieutbildning krävs. Det enda som krävs är att städaren får en intern utbildning på företaget, så att hon eller han kan rutinerna som gäller just på det företaget som gäller där hon eller han arbetar. Kan städaren inte städa från början är det viktigt att lära sig se var smutsen gömmer sig någonstans. Och hur städaren ska åtgärda det.

Städare tjänar ungefär 23.000 kronor i månaden

En städare tjänar inte mycket i månaden. De har en lön som kan jämföras med andra lågavlönade yrken såsom vårdbiträden, kökspersonal, elevassistenter, vaktmästare, parkarbetare, chaufförer, fritidsledare. Många av dessa är typiska kvinno-yrken, medan anläggningsarbetare har en lön på cirka 27.000 kronor i månaden. Här gäller ju efterfrågan och tillgång. En städare är inte oviktig. Skulle en sådan utebli från arbetsplatsen en dag, skulle man upptäcka hur viktigt det arbetet är. Däremot krävs det som sagt ingen utbildning, och heller inga studielån för att bli städare, såsom det krävs av en lärare, läkare, arkitekt eller banktjänsteman.

Inte många som orkar städa hela yrkeslivet

Att arbeta som städare är ett gansksa fysiskt ansträngt arbete. Man bär på dammsugare, hinkar, moppar och man rör sig hela dagen, fram och tillbaka över golv, tak och väggar. Arbetar man dessutom över stora ytor är det mycket spring hela dagarna. Av de anledningarna är det inte många som orkar städa under hela sitt yrkesliv. Då kanske man skaffar sig en position som arbetsledare eller samordnare. Som städare kan man arbeta med allt från hemstädning, flyttstädning, byggstädning och saneringar av olika slag. Här kan du läsa om hur en städfirma arbetar med flyttstädning i Norrköping.

Så hittar du rätt städföretag att anlita

28 aug 2018

Tycker du att du inte hinner med den vardagliga veckostädningen? Du är inte på något sätt ensam om det. Just hemstädning seglade upp som den mest eftertraktade tjänst i det som man kallar för Rut-branschen. De flesta vill alltså få hemstädning gjord hemma hos sig. Det är ju så mycket annat som ska hinnas med. Särskilt för alla barnfamiljer är det hämtning, lämning på skola och dagis, mathandlande, matlagning, både egna och barnens fritidsaktiviteter, hur ska man dessutom hinna städa? För äldre människor är hemstädning det de inte orkar med, när orken och hälsan tryter.

Googla hemstädning i din ort

Om du inte har hört om något bra städföretag, kan du alltid googla "hemstädning" plus din ort där du bor. Då bör du få flera städföretag som arbetar i din hemort. Välj sedan ett av dem och ta kontakt. Be om en offert, och om referenser. När du har fått, säg fem, offerter och referenser, kan du sedan jämföra dem och sedan väljer du den som har bäst offerter och referenser. Be dem komma hem till dig och provstäda. Kom ihåg att alla hemstädningstjänster finns som Rut-avdrag, då får du ner priserna på din städning.

Välj ett städföretag med kollektivavtal

Är det ett seriöst städföretag bör de erbjuda sina anställda kollektivavtal. Då visar de att de är nogranna och seriösa. Ett städföretags viktigaste tillgång är företagets anställda. Då bör städföretaget satsa på dem. Städare som har trygga anställningar är beredda att göra ett bra jobb, så tror vi. Därför tycker vi att man ska endast anlita sådana som visar att de tar ansvar för sina anställda.

Välj någon med egen ansvarsförsäkring

Ett annat sätt att visa kunder att man är ett seriöst städföretag är att se till att man har egen ansvarsförsäkring och inte tänker att kunden ska stå för om något händer. Har ett städbolag egen ansvarsförsäkring, tar de eget ansvar och visar att de är medvetna om att en olycka händer så lätt. Många har också en nöjd-kund-garanti, vilket innebär att de inte nöjer sig med något anant än att deras kunder ska bli nöjda med städningen och att de heller inte nöjer sig innan deras kunder är nöjda.

Städföretag i Uppsala

Här kan vi rekommendera just detta städföretag, som uppfyller alla de kriterier som vi har satt upp för att arbeta som ett seriöst städföretag. Läs mer om dem här: flyttstädninguppsala.net. De har såväl hemstädning, storstädning, flyttstädning och annan städning.

Städa kontor – är det svårt?

13 aug 2018

Rengöra företagets olika rum

Beroende på vad för slags verksamhet företaget ägnar sig åt, ser också städningen annorlunda ut. Handlar det om städning på ett dagis eller skola, är det egentligen mycket viktigare att man är noggrann med städningen där barn rör sig i skolan eller i dagisets olika rum. Jämför man det med att städa på en lagerlokal, så inser man skillnaden.

Barn är mycket närmare golvet och leksaker, bord och stolar, än vad lagerarbetarna är, som mest rör sig över golvet. På dagis och skolor får man nästan vara beredd att göra rent väggar och framför allt golv, där barnen vistas mycket. Här är toaletterna mycket viktiga, då många barn inte vill använda smutsiga toaletter utan håller sig hela dagarna tills de kommer hem, vilket inte är hälsosamt alls för barnen.

Rengöra kundtoaletter

Här är det viktigt att vara noggrann och rengöra ordentligt. De ska rengöras helst varje dag. Många besöker antagligen kundtoaletten och det gör dem extra känsliga för smuts. Hur många gånger har man inte sett offentliga kundtoaletter som är allt annat än fräscha?

Personalkontoret

  • Torka av skrivbord: använd en ren trasa och rengöringsmedel
  • Töm papperskorgar: lägg i en ny soppåse när du tömt papperskorgen
  • Torka sedan rent golvet med en mopp: spraya på rengöringsmedel på moppen, byt när den är smutsig

Rengöra personalens kök eller pentry

  • Rengör diskhon och diskbänk med en ren trasa och rengöringsmedel.
  • Torka rent på spisen, ugnen och mikrovågsugnen: spraya på spisen med rengöringsmedel. Torka sedan spisen. Spraya inuti mikrovågsugnen, torka sedan inuti och utanpå mikrovågsugnen.
  • Töm sopkorgen och lägg i en ny soppåse.
  • Torka även rent matbord med en ren trasa och rengöringsmedel.
  • Torka rent golv med mopp: spraya på rengöringsmedel på moppen, byt när den är smutsig

Rengöra personalens toaletter

  • Rengör först toalettstolen och toaringen: spruta på rengöringsmedel i toalettstolen i på toaringen. Lyft på toaringen och torka rent hela toaringen. Häll medel i stolen, borsta rent i toastolen.
  • Rengör handfat: torka rent i hela handfatet med rengöringsmedel.
  • Rengör spegeln: spraya på fönsterrent på spegeln. Rengör med en mjuk trasa, torka torrt med ett papper.
  • Fylla på toapapper och handdukspapper: handduksbehållaren brukar var låst med en liten nyckel som du bör ha tillgång till för att kunna fylla på pappershanddukar.
  • Töm papperskorgarna: lägg i en ny soppåse efteråt.
  • Torka rent golv med en golvmopp: spraya på rengöringsmedel på golvmoppen, byt sedan när den är för smutsig.

Tycker du att det blev mycket – kanske för mycket för att företaget ska anställa en städare för att göra? Då kan det vara en bra idé att bara köpa in en sådan tjänst av ett bolag som erbjuder kontorsstädning. Arbetar man i Göteborg har man 100-tals städföretag att välja mellan som kan erbjuda kontorsstädning i Göteborg. Välj då ett mijövänligt städbolag och som har juste anställningar för sina medarbetare. Då kan du sälv ha rent samvete.

Sätt att flyttstäda som inte tar andan ur dig

12 jul 2018

Ska du flytta? Det är både roligt och jobbigt att flytta. Det brukar ibland vara lika roligt som det är jobbigt att flytta. Och i flytten gäller det att så många saker klaffar; bostaden ska vara tom när du flyttar in. Du måste betala hyra eller föreningsavgift och slippa stå med dubbla avgifter eller hyror när du flyttar. Själv ska du flytta ur ett helt hem, vilket inte brukar vara det lättaste. Om bostaden du ska flytta in i behöver renoveras, kan det vara en bra idé att göra det innan du flyttar in, när bostaden är tom och du slipper skräp och annat bland dina saker och möbler. Då gäller det att de som bott i din kommande bostad har flyttat ut.

Många fina bostäder att flytta in i Västerås

Som tur är det inte bara tråkigt att flytta. Den positiva delen är oftast den nya bostaden. Kanske du flyttar till något större, finare och bättre? Då finns det många roliga inslag i en kommande flytt. Flyttar du i Västerås, finns det många fina bostäder. En snabb sökning på hemnet.se visar många fina hus i väldigt olika prisklasser; allt från 10 miljoner klassen in vid Mälaren till radhus i 1,5 miljoner klassen. Har man bara en fast inkomst är det inte omöjligt att få tag i ett fint hus i Västerås.

Städa lagom mycket varje dag

Att flytta innebär ju inte bara att flytta ens saker och möbler. Det gäller framför allt att städa ur den gamla bostaden så att nästa som ska flytta in, också tycker det är roligt att flytta in i din gamla bostaden. Då gäller helt enkelt att städa och rengöra allt som finns mellan bostadens fyra väggar och tak. Det kan blir väldigt mycket att göra och kännas omöjligt om man inte tar en sak i sänder.

Städa ett rum i taget

Säg att du har en vecka på dig att städa, då kan du ta ett rum i taget och sista dagen ta en ytlig städning. Säg att du börjar med ett sovrum i taget. Ofta brukar det vara lättast att packa sina saker i sovrummet. Där finns inte så många saker som du inte klarar dig utan. De flesta kläder klarar man sig utan, åtminstone under några dagar. De kläder du behöver de sista dagarna som du bor i din bostad kan du packa i en särskild väska, plus alla personliga hygienartiklar; tandborste, handduk, shampo och tvål. Börja då med ett sovrum i taget. Ett om dagen.

Kom ihåg varje liten detalj

Sedan när du har städat undan alla saker i sovrummen och rengjort ventiler, garderober, element, dörr- och golvlister, fönster och fönsterbrädor och dörrar kan du rengöra hall och vardagsrum. Där städar du väggarna, fönster, element, golv- och dörrlister, dörrar, dörrkarmar, ventiler och alla vägguttag. Glöm inte att plocka ner belysning och lampor och rengör dem innan du packar ner dem, eller så lämnar du kvar dem. Lämnar du kvar dem, kom ihåg att rengöra dem innan. Sedan kan du rengöra köket; fönster, köksskåp, luckor, arbets- och diskbänk, köksfläkten, spis, mikrovågsugn och vanliga ugnen, vitvaror blandare, fönsterbräda och lampor.

Ta badrum sist

Till sist tar du badrummet. Där rengör du toalettstol, handfat, dusch, golvbrunn, badkar, fönster, ventiler, handdukstorkare, spegel och badrumsskåp. När du har flyttat bort alla saker, är det sedan bara att torka rent med en fuktad trasa och rengöringsmedel en sista gång. Tyckte du det där var för mycket? Gillar du inte att flyttstäda är du inte ensam om det. Många anlitar flyttstädning i Västerås, och blir på bättre humör och får mer energi till själva flytten.

Rätt ledarskap ger resultat

7 jul 2018

Få branscher är så pass baktalade som städbranschen. Dels så handlar det om att städning och yrket städare ses som ett arbete som vem som helst kan göra och dels så handlar det om att städtjänster i sig anses som “ fula “ att använda sig av. Det senare är något som håller på att förändras då fler väljer att använda sig av det avdrag som är möjligt att nyttja för hushållsnära tjänster. Konkret så kan en familj i Stockholm anlita en städfirma för hemstädning och dra av halva kostnaden för arbetet på sin deklaration - detta då hemstädning ingår i det så kallade Rut-avdraget.

Tack vare att fler väljer att anlita en städfirma i sin vardag så har också statusen kommit att höjas för de som arbetar inom branschen. Kraven ökar från kunderna och fler inser att det krävs professionalism även då det kommer till städning. Det är bra och ytterligare en fördel som kommit som en följd av denna skattereduktion. Överlag så har städbranschen kommit att bli mer professionell än tidigare - med det finns fortfarande mycket kvar att göra.

Tyvärr finns det fortfarande företag som ser sina anställda som förbrukningsvaror snarare än som leverantörer av en specifik tjänst och produkt. Detta förklaras av orimliga krav på övertid, usla villkor, avsaknad av kollektivavtal och av dåliga löner i stort.

Kort sagt: ett dåligt ledarskap som leder till uppsägningar, nyrekryteringar och - i slutändan - färre kunder. Av förklarliga skäl: en kund anlitar företaget en gång, får ett undermåligt arbete utfört och väljer bort företaget i framtiden. Det går bara att locka med lägre priser till en viss gräns; någonstans måste också en högkvalitativ tjänst levereras.

Vi skulle säga att ett bristande ledarskap är en stor del av förklaringen till varför så många företag i städbranschen inte klarar av att leverera det kunderna förväntar sig - och betalar för.

En ledarskapsutbildning ger fler nycklar

Det finns en logisk förklaring till varför det ser ut som det gör. Hur ska man kunna leda en grupp om man saknar utbildning för att göra så? Ledarskap är ingenting man föds med, det handlar om att träna och hela tiden lära sig nya saker. Du kanske ser dig själv som en god ledare - en chef som de anställda lutar sig mot och litar på - men i verkligheten så är din ledarstil någonting som de bara vill slippa.

Lönen och avtalen är en sak som påverkar, men likaså så spelar ditt bemötande, din förmåga att hålla ihop en grupp och ditt ledarskap en stor roll. Som inom alla andra branscher och hur man utvecklas till en ledare där så kan en ledarskapsutbildning vara lösningen även för dig som företagare inom städbranschen i Stockholm.

En ledarskapsutbildning tar ungefär ett år att genomföra - ett år där man får lära sig vilka nycklar som krävs för att dyrka upp låsen i syfte att skapa en arbetsgrupp som trivs och som är villiga att ta det extra steget. Det är definitivt något att överväga. För dig som kund - om du är i behov av exempelvis hemstädning - så är den här frågan något du ska eftersöka.

Tydligt ledarskap skapar bättre arbetsmiljöer

Om du står inför att anlita en städfirma i Stockholm och känner osäkerhet kring vilken du ska välja så är personalomsättning en punkt att titta närmare på. Ett företag som har samma personal - år ut och år in - är alltid att föredra framför motsatsen. Det tyder på att företagsledaren tar frågan om ledarskap på allvar och han/hon förmodligen har en relevant utbildning inom området att falla tillbaka på.

Inte minst blir frågan om personalomsättning viktig sett till din egen säkerhet. Du öppnar dörrarna till ditt eget hem, du ger fri passage till en okänd människa och det handlar således om en risk.

Om personen i fråga nyligen börjat som städare - finns då en risk för att någonting försvinner från ditt hem? Inte nödvändigtvis, men den är betydligt större än om städaren i fråga har arbetat inom samma företag under flera år och som i och med detta verkligen trivs inom sitt yrke och med företaget han/hon representerar.

Hyra eller köpa skurmaskin

18 jun 2018

Har du bara behov av en skurmaskin en enda dag är valet ganska enkelt – hyr den. Men om du behöver den vid flera olika tillfällen under ett år kommer snart tanken om det är bättre att köpa en. Vad som är bäst beror delvis på hur ofta den kommer att användas och vilken service som önskas. 

Skurmaskiner kan hyras hos flera olika företag. De mindre skurmaskinerna som ryms i en bil kan exempelvis hyras hos företag som specialiserat sig på städmaskiner men även på uthyrningsföretag med inriktning mot verktyg och maskiner. 

Se på längre periodhyra

Ofta blir priset betydligt lägre när man hyr längre period. Därmed kan det bli lite missvisande om man räknar på dagshyra. Ett företag kanske behöver skurmaskin varje måndag och tittar på vad det kostar per dag. Ett större företag i Stockholm tar ca 500 kr för de minsta modellerna. Det skulle alltså innebära 2000 kr på en månad. Men hyr man en månad kostar det istället 1500 kr. 

Man bör alltså se över vilka olika hyresperioder som kan vara aktuella för att sedan välja modell och tidsperiod som passar. 

Långtidshyra?

Det går även att långtidshyra skurmaskiner. Det betyder att man betalar en mindre summa varje månad under exempelvis 36 månader. Fördelen här är att man får all service som behövs. Skulle något behöva lagas är det bara att kontakta företaget som hyr ut maskinen varpå en ny istället levereras. 

Men blir det inte dyrare att hyra så lång tid? Nej, inte nödvändigtvis. Det beror helt på hur många år man brukar ha en skurmaskin innan uppdatering sker till nästa modell. Man kan därmed räkna på inköpspriset fördelat på ett visst antal år. Dessutom får man då även lägga till ett serviceavtal om man vill ha samma service som om skurmaskinen köptes.   

I vissa fall går det även att avbryta hyresavtalet så länge man ”byter upp sig”. Med andra ord att man byter från en mindre skurmaskin till en större när detta behov har uppstått. Man binder sig därmed inte till en exakt maskin men till en leverantör. Om detta är möjligt eller inte kan däremot variera mellan olika leverantörer. 

Om du, ur ett ekonomiskt perspektiv, bör hyra eller köpa beror alltså främst på hur ofta du kommer att använda maskinen. Men det handlar även om vilken service du vill ha gällande reparationer, underhåll och ersättningsmaskin vid eventuella fel. 

← Äldre inlägg

Välkommen

Här kan du läsa om hur du ska göra för att strukurera upp arbetet och spara tid.